Téma: HISTORIE 300 ZATÁČEK
Pojďme se poohlédnout po minulosti hořických 300 zatáček...
..závodní motocykly poprvé zaburácely v Hořicích již v roce 1936.. prvními vítězi se stali Lucák na Ogaru 250, Vitvar na Jawě 350 a třídu 600 pak vyhrál Schwarz na Arielu.Závody se pak opakovaly ještě v roce 1937 a 1938.Pak bohužel přišla válka a ta zničila všechno možné.
V roce 1961, přesně 25. června, se jel první poválečný ročník 300 zatáček.K tomuto ročníku se váže jedna skutečnost a to, že první závod tohoto prvního ročníku,byl závod třídy do 175cc. A víte kdo ji vyhrál? No ano, náš Venoušek Parusů.A tento malý velký muž, jezdí na závody do Hořic až dodnes. Samozřejmě jako aktivní jezdec! Na startu prvního ročníku také nechyběl František Mrázek, dnes žijící v Kanadě.I Frankie jezdí aktivně závodit do Hořic i nyní.Dalším slavným jezdcem byl Franta Šťastný.Ten zrovna neměl v Hořicích na růžích ustláno. Má z Hořic pouze jeden zlatý věnec a to za vítězství tř.250cc v roce 1962.O rok později Franta na startu chyběl, protože se dával do kupy po jeho velkém bouráku na Ceně Prachovských skal v nedalekém Jičíně. V tomto roce mezi sebou sváděli tuhý boj ve 350cc další dva naši velikáni.Jmenovitě Havel a Slavíček.Závod pro sebe získal populární Gusta, když Slavíček souboj neustál a spadl.
V roce 1965 se na startu poprvé objevil mladíček Bohouš Staša.Bohouš se hned ve svým prvním vystoupení uvedl jak se patří. Ve "dvackách" s ním měl zkušený František Boček plné ruce a nohy práce, aby mladého drzého Stašu pozávodil.Perličkou tohoto ročníku byl start vozů formule 3, které vyhrál věhlasný jezdec Vladimír Hubáček.V této době držel traťový rekord Gustav Havel, který se svou Jawou zajel čas 2:53,4min, což odpovídá průměrné rychlosti 107 km/h.
Rok 1968 , byl významným mezníkem hořických "Zatáček".Na startu se totiž poprvé objevili i jezdci ze zahraničí.Prvním z nich, který si odvezl z Hořic zlatý věnec, byl Ingo Koppe na tovární MZ. Ve třídě 250cc, pak vyhrál hořický rodák Zdeněk Bíma.
Po tragickém úmrtí Gustava Havla při cestě do zaměstnání, je v názvu závodů i jeho jméno. Čili 300 zatáček Gustava Havla.Proč právě 300 zatáček?
..tak proč 300 zatáček ??
No protože jeden okruh má na hořické trati 26 zatáček. Když se jezdilo 12 kol, je to 312 zatáček, čili zaokrouhleně 300. Jinak technická data okruhu najdete na jednom z našich odkazů.
Při devátém ročníku v roce 1969, se předvedli také veteráni. Byla jen taková ukázková jízda. I k tomuto závodu se váže jedna rarita. Anglický jezdec Peter Ward přijel na závody po vlastní ose na motocyklu Edwell, kterému bylo 54 roků...Závody rychlých motorek, byly na knop. Němec Kohlar vyhrál nad svým krajanem Bartuschem třídu 125cc o pouhých 0,1s. A ve dvěpade prohrál domácí Bíma s Bočkem o 0,2s.
O rok později, došlo ve dvěstěpadesátkách k hromadnému pádu v posledním kole v poslední zatáčce před cílem.Této zatáčce se říká Kudrnáčova zatáčka. Tam ulehl vedoucí Schmidt ze Švýcarska, s ním šel k zemi Kroon z Dánska a naši Špak a Šťastný. Vítězem se stal později veleúspěšný jezdec mistrovství světa Teuvo Lansiovuori z Finska.
Ve dvaasedmdesátém přiváděl početnou diváckou kulisu k šílenství Bjorn Carlsson ze Švédska. Ve dvackách sice dobře odstartoval, ale pak upadl a začínal na 12 místě. Jel takovou palbu, že si dojel pro zelený věnec.V roce 1973, se jel už 13.ročník.Bylo azurové nebe, startovní pole nadupané kvalitní konkurencí.Padl jeden z diváckých rekordů, na závody přišlo více jak 18.000 diváků.Jelo se tak rychle, že byl překonán vousatý rekord Havla. Novým držitelem byl playboy z Dánska Borje Nielsen. Zajel čas 2:46,3min, což odpovídalo rychlostnímu průměru více jak 111 km/h.O rok později chyběl na startu František Srna, bývalý tovární jezdce Jawy, který tragicky zahynul na závodech v Bratislavě.
Chyběl také Karl-Heinz Ewig, který smrtelně havaroval na Těrlickém okruhu. Staša vyhrál dvěpade na Jawě a třipade na Yamaze. Startoval i Walter Rungg ze Švýcar, který se pyšnil titulem mistra Evropy v jízdě do vrchu.V roce 1975 počasí nepřálo.Pršelo a byla zima.To ale vůbec nevadilo Rolandu Nilssonovi ze Švédska, který byl králem na mokru a odvezl si domů dva zlaté věnce za vítězství ve tř.250cc a 350cc.Na startu se objevil Charlie Dobson z Anglie.
?při sedmnáctém ročníku v roce 1977, se double podařilo švýcarskýmu rychlíku, který se jmenoval Franz Kunz.Vyhrál dvěpade a třipade.Na Kunze nestačil ani maďarský rychlík Janos Drapál.Ano, ten Drapál, který pak vyhrával Velký ceny mistrovství světa.Další do party byl třetí ve dvěpade a tím byl Fin Eero Hyvarinen a za ní skončila vycházející hvězda a tou byl Edi Stollinger z Rakouska. I tito jezdci byli velice úspěšní v MS a ME.
Rok na to Kunz v Hořicích chyběl.Zabil se ve francouzském Le Castellet na okruhu Paul Ricard. Stollingerova hvězda začala zářit a Edi vyhrál v neděli 250cc a 350cc.Ve dvackách byl na startu další vynikající fára z Rakouska a tím byl August Auinger. I Gusti pak sbíral vavříny v seriálech ME a MS.
Při 19.ročníku v roce 1979 se v Hořicích objevila superhvězda a tou byl Rolf Blatter ze Švýcarska. Rolf měl v tomto roce skvěle rozjetou třídu 50cc v mistrovství světa a přesto si našel čas do Hořic přijet.U nás vyhrál, ale titul mistra světa mu pak utekl o vlásek...Rolf se pak stal na dlouhá léta naším pravidelným hostem.V památným závodě třipade, pobil český Honza Bartůněk na český Jawě všechny cizáky na Yamahách a vyhrál..
Hned o rok později, ukázal Rolf Blatter, jakej že to je boreček a vyhrál obě malolitrážní třídy.Tedy komáry do 50cc a dvacky do 125cc.Bohouš Staša stále dokazoval, že je dost rychlej a držel českou vlajku hodně vysoko. Třetí flek ve třipade toho byl důkazem..Pátý pak skončil Petec Hlavatka.
Při jedenadvacátým ročníku byla řezba o vítězství ve tř.350cc. Dávali si to mezi sebou Franz Lederer z Německa a Dieter Heinen z Belgie. Lederer hrůzostrašně havaroval v Kudrnáčce. Byl jsem u toho a Lederera jsem tenkrát odklízel ze silnice.Jeho pád viděl i Heinen, který jel za ním.Byl z toho pádu tak šokovaný, že dojel do boxů, motorku odhodil a už nejel. Lederer se oklepal a do depa odešel po svých.Vítězství tak spadlo do klína jeho krajanovi Detlefu Karthinovi.
O rok později opět super závody a opět v tom byl namočenej Lederer. Tentokrát mu cestu za vítězstvím znepříjemňovali Staša a Bessendorfer. Lederer opět neuspěl. Ve třipade si to rozdali Němci Harald Layher a Gerold Fischer, Staša dojel za nimi jako třetí.Velkého vítězství se dočkal hořický ŠAFR, tedy Jirka Šafránek ve tř. 50cc.
Při 23. ročníku, jsme postrádali na startu mladého Zbyňka Havrdu, který tragicky zahynul na cestě do práce poblíž Hradce Králové?chyběl taky hořický Pepík Bareš, který jel svůj poslední závod v Chomutově?na startu byl ale opět Lederer a opět šel za vítězství jako blázen, ale opět ulehnul?dlouhovlasý hippies s náušničkou v uchu se tedy v Hořicích triumfu nedočkal.Tvrdý souboj pak byl mezi Fischerem a Strzemskim v 250cc. Novinkou byl start čistokrevných pětistovek. Historicky prvním vítězem byl Willi Rosnick z Německa.
V dalším roce už nebyly na startu padesátky, ale osmdesátky. Tady byl prvním vítězem náš Sedlák.Nezapomenutelným byl pak výkon Herberta Zwickla z Rakouska ve dvěpade. Stál v první řadě? start? zatímco hejno jezdců vrčelo už někdo dole ve městě, tak nešťastný Herbert běhal s tou potvorou Yamahou kolem věže a ne a ne?pak si dala říct a začala honička, kterou svět neviděl.Lidi šíleli, Yamaha jela jako ďas a hrdinou byl Herbert Zwickl. Víte jak to dopadlo? Jo, přesně tak on to dokázal, on nakonec opravdu vyhrál?!
V roce 1985 se jel jubilejní 25.ročník a poprvé se projevil budoucí miláček hořických fans a tím byl Ruedi Gachter.Tento pilot v křiklavě zelených barvách ještě nestačil na Zwickla, ale druhej flek ve 250cc, byl přímo skvělej.V pětikilech si to dali mezi sebou naši známí Fischer a Zwickl. Vyhrál Fischer, protože Zwickl byl na jeho čistokrevnou pětikilovou Suzuku krátký.
V roce 1986 se předvedl Janez Pintar z Krnaje, což je v Chorvatsku. Sympaťák vyhrál 80cc a nestyděl se ani vyhrát 125cc, když za sebou nechal i pana Blattera. Třídu 500cc vyhrál bombarďák zo Slovenska Pavol Dekánek.
Rok na to musel Gachter ustoupit rychlejšímu Arpadu Harmatimu z Maďarska.Další Hungar , Janos Szabo vyhrál 80cc. Hvězda z Balkánu, tedy Bogdan Nikolov sebral Blatterovi vítězství ve dvackách.V půllitrech to byl duel mezi Dekánkem a Hlavatkou. Lepší a klidnější Dekánek vyhrál. Hlavatkovi nestačila silnice a do cíle přijel bez předních brzdových destiček.
Petec Hlavatka se ale dočkal příští rok, tedy v roce 1988, kdy Dekoš chyběl.Triumf našich barev podtrhl třetím místem hořický Milan Pecen na Suzuki, kterou koupil od Dekánka. Opět se prosadili skvělí Maďaři.Szabo vyhrál 80cc, byl druhý ještě ve dvěpade a za ním skončil další Ungar Istvan Lovasi. Klukům z maďarskýho Honvédu to fakt jezdilo.
V roce 1989 se hrála naše hymna hned třikrát. Nejdříve Krmcovi, tedy Krmíčkovi za vítězství v osmdesátkách.Pak Ivo Hrstkovi za vítězství ve dvackách. No taky samozřejmě Pavolu Dekánkovi, který se po roční odmlce opět dostavil pro zlatý věnec. S tou hymnou pro Hrstku to byl tenkrát průšvih, protože Ivoš byl emigrant, žil v Německu, ale hymnu chtěl zahrát naši. Tak jsme mu ji zahráli a rádi. No a v devadesátem se jel jubilejní, už 30.ročník.Bylo v takový klasický termín, tedy 27.května. Dvěpade měla už svého krále v Ruedi Gachterovi, i když Lovasi dlouho zlobil.Pětikila opět vyzněly pro jedničku Pavola Dekoše Dekánka.. Druhej dorazil do cíle Rudi Zeller a třetí populární Harry Heutmekers z Nizozemí.
V roce 1991, jsme naposledy viděli třídu 80cc a vyhrál ji opět Krmíček..Naposledy se taky prohnaly po zdejší trati půllitry a ty vyhrál italský playboy Dario Marchetti. Pak bylo na hořické trati dva roky ticho a pusto. Závody se nejely, chyběly kačky a silnice nebyla v dobrým a tím v bezpečným stavu.
K veliké radosti v roce 1994, opět voněly a burácely mašiny, ochozy opět plný a my pořadatelé přešťastní.Na startu se objevily poprvé šestikila, nebo šestky a taky superbiky, nebo bejky, jak chcete.Thomas Lucas v barvách HB, vyhrál dvěpade. Věčný korunní princ Rudi Zeller se konečně dočkal a vyhrál bejky. Přál jsem mu to.Šoumen Karel Caesar se svou dukárnou , kterou přezdíval Šemík,dojel třetí. No a samostatnou kapitolou byl výkon Radka Urbance. To co on tam v sobotu při treninku a pak v neděli předváděl? to se nedá popsat. Bohužel banalita ho srazila z prvního místa na zem a nedojel. Po skončení závodu jsem Radka pozval ke stupňům vítězů a za velikého aplausu lidí jsme mu přece jenom pohár dali taky. Vítěz Zeller uznale vzal Radka vedle sebe na stupeň nejvyšší.
I v dalším roce byla na startu super konkurence.Radek Urbanec zbláznil zbytek kluků a řekl jím, že si musejí Hořice zkusit.Kromě Urbance a Caesara přijel i Martin Veselý, Petr Šalé,Martin Kaminski,Rosťa Nečesánek, na startu stál Toni Berghammer, vynikající Franz Heller, nechyběl Rudi Zeller, Harry Heutmekers, Torsten Fritzsche?v závodě bejků došlo hned v prvním kole ke kolizi vedoucích jezdců Hellera a Urbance. Urbancova motorka skončila v lese rozlomená vejpůl a Heller se vyválel v příkopu.Bourák to byl opravdu hustej a tak trochu se podepsal na dalším programu dne.Závod byl přerušen a po novém startu vyhrál Berghammer.
V červnu 1996, se pořádal 34.ročník. Thomas Lucas převzal žezlo dvěpade po Gachterovi a vyhrál.Fritzsche vyhrál šestky a Zeller superbiky.Urbanec opět přijel.Ptal se mě, zda má jet. Řekl jsem ať jede, protože dnes přišli lidi jenom kvůli němu.Radek se ze známých důvodů přejmenoval na Lišku a jel. Ale pouze odtrénoval.Když zajížděl do depa po treninku, tak něj čekali? musel i s mašinou vypálit pryč do pole a ukrýt se. Ukrývá se dodnes?velká škoda pro českou silnici, byl to talent jako hrom?
V roce 1997 vyhrál 250cc Lucas. Torsten Fritzsche si nenechal vzít vítězství v šestkách a Ruda Zeller v superbicích..Velká sláva v Hořicích, protože dvacky vyhrál domácí expert Olda Podlipný. Jinak pilný žák Jirky Šafránka, kterej by měl určitě z Oldy velkou radost.
Podlipák hned v příštím roce pro jistotu vyhrál zase a zase to byla sláva. Na startu ale stál další velikán a další postava našich závodů, byl to Roman Boček.. Sympaťák, výbornej kluk a taky dost rychlej fára. Roman vyhrál,volnou třídu od 250cc a začal tak své suverénní vítězné tažení, které trvá až do současnosti.V tomto roce se stala ještě jedna důležitá věc a to ta, že jsme jeli první ročník veteránů, nebo-li dědků. Závody se jmenují Česká Tourist Trophy.Na startu veteránů se objevil náš Ruedi Gachter a samozřejmě že vyhrál na své překrásně udržované Yamaze.
30.5.1999, se konal 37. ročník ?Zatáček?.Na startu chyběl Jannes Ebeling, takový letitý inventář našich závodů.Svůj poslední závod se zákeřnou nemocí prohrál..
V šestkách se dlouho mleli Boček, Ouda a Červený. Roman ale vyhrál . Novinkou byl start třídy supermono.Tedy jednoválcových čtyřtaktů, kde má náš automotoklub hned dva borce. Jsou jimi bráškové Libor a Martin Kameničtí a budiž jim ke cti , že jezdí na Jawách.
V roce 2000 Podlipák prohrál na cílový čáře o galusku a Jahodou.Maďaři měli v tý době dalšího zdatného koně a tím je hvězda Janos Végh. Janos porazil i Bočka, takže musel bejt zatraceně rychlej.Martin Kamenický získal pro svůj tým první zlatý věnec z Hořic.
O rok později dojel Podlipák zase ?jen? druhej. Tentokrát ho udělal jeho dobrej známej a hlavně dost rychlej René Knoflík Knofler.Je nutné taky vzpomenout na jméno Martin Loicht.Tento Šmudla, jak je mu přezdíváno, jezdí klidně v den hlavního závodu třeba hned čtyři závody. A jestli to jsou dvacky, nebo veteráni je mu to jedno. Leze z motorky na motorku a hlavně dojede snad pokaždé a skoro pokaždé vyhraje?neskutečnej borec!
No a v roce 2002, přesně 18.-19.5., byla velká sláva. Jeli jsme kulatý už čtyřicátý ?Zatáčky?. Podlipák zase pro změnu vymáchal Knoflera ve dvackách.Bohužel chyběl náš drahý Ruedi Gachter, který podlehl zákeřné nemoci.Peter Baláž si zavzpomínal na svý zlatý časy při veteránech.Bratři Kameničtí si splnili svůj sen a stáli vedle sebe nejenom v první řadě na startu supermon, ale hlavně pak na bedně a to na prvním a druhým místě.Boček byl opět suverénem obou nevyšších tříd. Z Lucase se stal smolař a jeho prokletí jej pronásledovalo i další roky. Přijeli totiž jeho krajani Henrik Voit a taky Andy Brandt a ty Thomasovi nic nedarovali.Věnec taky získal Mára Červeňák Červený.
Rok 2003, tedy přesně 43.ročník, byl významný pro bratry Kamenické, Ti obsadili prvá dvě místa ve třídě supermono, když vyhrál Martin před Liborem.Dvacky vyhrál Podlipák před Kolářem.Roman Boček vyhrál šestky před Voitem a třetí Franta Loučka nechtěl věřit vlastní očím, že má z Hořic věnec.
Velká třída na vodě, to byla bitva mezi Pavlem Bittnerem a Márou Svobodou. Bíťas si ale nenechal vítězství vzít. Třetí pak skončil Jirka Dražďák na Aprilli. Ale jeho čas měl teprve přijít.
Příští rok na závody chumelilo. Jo, ač byl květen, tak bylo při slavnostním zahájení bílo.Ale diváků bylo, jako kdyby bylo teplo, pořadatelé se tvářili jako by nic....a jezdci se tepleji oblékli a přijeli na start.Dakšny vyhrál Mirek Sedlo, před domácím Šulim Fléglem.Dvacky zase už Podlipák, tentokrát před Lukášem Rážkem. Voit získal zlatý věnec v monech a šestky vyhrál jeho krajan Stefi Holz, Fanda Loučka byl opět třetí. A Roman Boček vyhrál velkou třídu před Bíťasem a Holzem.
při 43.ročníku, který se jel 29.5.2005, jsme viděli na startu Jirku Dražďáka na Yamaze.Draždy zajel novej traťák a to časem 2:22,64min, což je průměr 130km/h...
Ve velký třídě za Draždym skončil Petr Čermák a třetí pak Martin Vondrouš.Šestky vyhrál Green Cowboy Jirka Brož, před Andi Brandtem a Márou Svobodou.
Mona vyhrál nestárnoucí Johannes Kehrer pře našimi Kamenickým a Halmem.Dvacky jako už tradičně Podlipák a šťastný Grammer byl konečně lepší než třetí.Nestárnoucí Zbyněk Soukup vyhrál dakšny.
V roce 2006, se jel 44.ročník, bylo to 28.5.2007.
Draždy přivezl do Hořic Yamahu, kterou rok před tím pilotoval Nori Haga ve světovým šampionátu superbike.Draždy tedy vyhrál i tento rok, za ním pak Martin Vondrouš a Michal Salač. Pastvou pro oči byl výkon Rico Penzkofera na BMW. Právě Penz vyhrál šestky, ale na Yamaza, laďěnou Ešnerem. Druhý dojel Jirka Brož a třetí další Jirky, tentokrát Fejta, alias Fantomas. Mona vyhrál Kamenda Libor, před Duchaňem a Zornwegem. Kehrer svou MZ ztrestal a došel pěšky do depa...Podlipák po osmé první, Kolář druhý a třetí Lohse z Německa.Dakšny vyhrává Lamich, před Chlíbkem a hořickým Zimou.