Re: the best rider
To Larry: Dobře, Vincek!
Ale k té mojí fotce - kdy kde???
Honza
Nejste přihlášen. Přihlaste se, nebo se zaregistrujte.
To Larry: Dobře, Vincek!
Ale k té mojí fotce - kdy kde???
Honza
Myslím, že identifikovat rok a místo u toho Bohouše bude asi nad naše síly. Je to 250cc honda, já si teda pamatuju, že v roce 1988 stála tahle honda v depu v Hořicích, ale snad se prý na ni svezl o tréninku Bouhouš jr. Senior snad tenkrát "šrouboval" Thomasi Mayerovi, možná že to zkusil - tak nějak na rozloučenou. Je to tak ?
To Wusa: To je loňskej mistr republiky 125 už dost fousatej pán, když mu Boďa šrouboval v roce 1988!
Jen namáhejte hlavičky!!! Jednoduché a přitom ...?
Honza
Toho jsem nemyslel, hihi. Ale Bohouš fakt šrouboval nějakýmu Mayerovi.
Dej nějakou malou nápovědu.
Teď jsem z toho nějakej tumpachovej. Ale tohle snad není ani dvěpade, není to dvacka? (přijde mi to nějaký malý a taky jen jeden kotouč)
To Wusa: Proč tumpachovej??? Chtěls nápovědu, tak ji máš! Nech taky hádat trochu ostatní!
Jak jsem psal, jednoduché, ale....???
Honza
Už mlčím....
To Wusa: Jen to ne!!! Když ty dvě fotky....., ale ne, zejtra je taky den!!!
Honza
Tak čus bus. Ostatní chrápete ?
To Wusa: Co víc dodat, když natočíme ježka v kleci nejdelším ostnem.....!
Je tady ticho, trochu podpořím krásnou anketu!!! Hi, hi!!!
Honza
Furt čekám na další osten a ono nic nepřichází.
Dej nám druhou nápovědu, sím.
To Wusa: Na druhé foto je mladej Boďa....
V životě něco končí a přitom začíná..........
Honza
Napadlo mě to (dvacka, jiná helma), ale pořád nevím odkud je ta první fotka. Z toho co jsi teď napsal dedukuji, že je to asi poslední závod Mistra. Jsou tam vidět svodidla (?), tak to bude Brno nebo Most.
To Wusa: No vidíš, že to jde...
Jinak, poslední závod nikoli, ale poslední podnik...
Honza
Takže Most? A rok?
To wusa: Most, ne??? Já to teda vysypu, když nikdo jinej nereaguje???
1. foto - BS senior Honda 250 GP ČSSR 1988!!!
2. foto - BS junior Honda 125 GP ČSSR 1989!!!
Teď si ti asi ty nápovědy rozsvítily, že???
Bohouš po neskutečné serii v Brně / 1962 - 1988, mimo 1963,1987/ končil
a mladej Boďa jel svoji první GP!
Honza
Tak tohle je ta pověstná třipade s legendárním jezdcem z Anglie, který si ji bohužel moc neužil...
Tady se o tom dá dočíst trochu víc :
Nejrychlejší Jawa historie...
Konec šedesátých let byl labutí písní čtyřtaktních motorů v jejich účinkování v mistrovství světa silničních motocyklů. Loučení to bylo ve velkém stylu. Agostiniho tříválcová MV byla prakticky nedostižná. Přesto se schylovalo k výměně zvukové kulisy Grand Prix. Dunění čtyřtaktních motorů na dlouhých třicet let vystřídá řev vysokoobrátkových dvoutaktů.
V Jawě tento trend nezůstal bez povšimnutí. Pro továrnu to nebylo lehké rozhodnutí, vždyť JAWA 2xOHC byla pojmem v celém světě. Pokud se však chtěli strašničtí dál účastnit závodů na nejvyšší úrovni nezbývalo než rychle postavit výkonný dvoutakt. Zkušeností z dvoutakty pohánějících prakticky kompletní výrobní program byly k ničemu a tak bylo rozhodnuto vyvinout. Šéfem vývoje byl ing. Zdeněk Tichý. Ten přišel s revoluční myšlenkou využít již postavenou dvouválcovou stopětadvacítku. Spojením dvou těchto motorů dohromady vznikl mimořádně kompaktní čtyřválec. První prototyp byl zkompletován v roce 1967. Mimochodem s podobným motorem dosáhla Yamaha později na několik titulů v GP.
Technický popis čtyřválce je převzat z knížky Sportovní Motocykly:
Vrcholným československým silničním motocyklem je čtyřválcová dvoudobá třistapadesátka Jawa, která má velmi zajímavou koncepci motoru. Je to vlastně skupení čtyř miniaturních jednoválcových motorů. Dva a dva válce jsou vedle sebe. Každý válec má samostatný odlitek vlastního válce, hlavy válce i zcela samostatný klikový hřídel. Spojení souosých klikových hřídelů je drážkovanou spojkou, dvojice hřídelů jsou spojeny uprostřed ozubenými koly. Na vnější straně každého klikového hřídele je velmi tenké kotoučové šoupátko a karburátor. Chlazení celého motoru je vodou s nuceným oběhem pomocí vpředu umístěného chladiče. Zapalování nového modelu čtyřválce je vysokonapěťové, bezkontaktové, kondenzátorové. Zajímavostí však je, že toto zapalování je československé výroby a bylo vyvinuto v n.p. Povážské strojárně ve spolupráci s pracovníky Jawy. Primární převod je ozubenými koly s rovnými zuby na suchou vícelamelovou spojku a jednoduchou, lehkou dvouhřídelovou sedmistupňovou převodovku. Převod na zadní kolo je řetězem. Při stavbě šasi tohoto motocyklu bylo využito dlouholetých zkušeností s vývojem čtyřtaktních silničních závodních motocyklů. Otevřený, dvojitý trubkový rám nejmodernější koncepce je vyroben z chrommolybdenových trubek kruhového průřezu. Spodní část rámu tvoří motor. Přední vidlice je teleskopická, zadní kyvná se širokým uložením a lehkým posouváním zadního kola. K moderní stavbě motocyklu přispívají i kola s osmnáctipalcovými duralovými ráfky a specielními pneumatikami. Obě brzdy jsou dvouklíčové, avšak u předního kola je oboustranná. Stavba složitého avšak úzkého čtyřválcového motoru umožnila konstrukci úzké laminátové kapotáže.
Prvním startem tohoto motocyklu byl v na Velké ceně v Brně roku 1968. Třistapadesátku pilotoval František Šťastný. Náš nejlepší motocyklový závodník té doby ( dodnes nepřekonaný...) byl však příliš spjat se světem čtyřtaktů. Jeho jezdecký styl a v neposlední řadě i věk nekorespondoval s možnostmi stroje. Přesto Franta předvedl novou Jawu v nejlepším světle. V Brně dojel třetí a stal se prvním domácím (bohužel dodnes jediným) jezdcem který stanul v Brně na bedně od chvíle kdy byl tento závod zařazen do MS. Do konce roku startovala Jawa ještě ve dvou závodech. Šťastný dojel GP Ulsteru 4. a italskou Monzu 6. Při třech startech ( z 10 podniků) získal Šťastný 8. bodů (bodovalo se pouze prvních 6 míst!) a 7. místo celkově.V poháru konstruktérů Jawě patřilo 6. místo.
Sezóna 1969 byla očekávána s obrovskými nadějemi. Jak by ne motocykl byl naprosto konkurenceschopný a navíc se podařilo zajistit pro tento motocykl jednoho z vůbec nejlepších jezdců planety. Pravda byla to trochu náhoda, že ex-mistr světa Bill Ivy zakotvil v Jawě, ale štěstí přeje připraveným. Pro rok 1969 totiž bývalý Ivyho zaměstnavatel, japonská Yamaha, odstoupila ze závodů. Ivy chtěl jezdit a vyhrávat dál na továrním motocyklu a tak přišel do Jawy.
Jeho jezdecký naturel je popsán v knize Svět velkých cen*) takto: Nejlepším dokladem toho, s jakým nasazením bojoval anglický jezdec na trati , byl jeho stroj. Nesl na sobě známky razantní a tvrdé jízdy, kterou musí motocykl vydržet, chce-li jezdec dosáhnout výrazného umístění. Nebylo žádným tajemstvím, že Ivy pokládal v zatáčkách stroj do maximálního možného sklonu. Výsledkem byla nejen kapota probroušená skrz na skrz, ale i rozedřené boty včetně ponožek, které byly navíc prosáklé krví. To nebylo všechno. Na Ivyho motocyklu byly vzhledem k jeho technice jízdy posazeny i výš výfukové trouby, i ty stačil ?přibrousit?. Pneumatiky potvrzovaly shora uvedené. Hrany sjeté až na ráfek, obruba desénu roztřepaná. Brzdové obložení se nedalo vůbec srovnávat s obložením Šťastného stroje. To jenom pro dokreslení Ivyho jezdeckého profilu a pro představu vlastností, které musel mít motocykl pro jezdce Ivyho typu...
Premiéra prvního zahraničního továrního jezdce se odehrála v úvodním podniku GP 1969 na Velké ceně Španělska v Jaramě. Start je sice nevyvedl a Jawa se propadla do hloubi pole ale Ivy ze stroje ždímal maximum a v jedenáctém kole byl již bezpečně na třetím místě. Co více na třetího Australana Carrutherse stahoval v každém kole 3 vteřiny. Bohužel banální závada na karburátoru jeho spanilou jízdu zastavila před projetím cíle. Škoda, ale byl to slibný začátek. Hned následující start v německém Hockenheimu proměnil ambiciózní Angličan v triumf. Pravda na vítězství nedosáhl ale celý závod byl božskému Agostinimu v patách. Přesto druhé místo v prvním závodě s novým strojem čekal málokdo. K dovršení skvělého jawského dne přijíždí do cíle na třetím místě nestárnoucí František Šťastní ( pravda Ivy mu nadělil 2 okruhy, ale to nijak nesnižuje jeho výkon). První start dvě místa na bedně skvělý začátek. Mimo jiné Ivy v Německu dosáhl rekordní rychlosti naměřené v závodu ? 258 km/h. Při následujícím podniku v Holandském Assenu již byl Ivy do té doby nedostižnému?Agovi? zcela rovnocenným soupeřem, několikrát v závodě dokonce italského šampióna předjel. Strhující závod nakonec pro sebe zvrátila MV a na Jawu ?zbylo? druhé místo. Fantazie po čtyřech závodech byl anglický jezdec na celkově třetím místě a jeho hvězda stoupala stále výše. Do tehdejšího DDR se sjeli tisíce fanoušků mimo jiné i z Československa, aby na vlastní oči viděli trumf českého motocyklu. To co následovalo byl jeden nejčernějších denů v historii silničních závodů. V sobotním měřeném tréninku Wiliam Daniel Ivy havaroval a na místě svému zranění podlehl. Tato opravdu smutné události se Jawa již nikdy nevzpamatovala. Okolnosti havárie jsou dodnes zastřeny rouškou dohadů a pochybností. Ivyho pád měl jednoznačně technickou příčinu. Jawě se rozpadla klec ojničního ložiska a motor se zadřel. Potud je vše zcela jasné. Trochu pochybností však budí příčina strašlivého následku této závady. Tedy přesně proč Ivy neměl při pádu nasazenou helmu? Proč tak zkušený jezdec, který věděl o této nectnosti podcenil toto nebezpečí. Co se tedy stalo? Jisté je že Ivy najížděl značnou rychlostí do zatáčky v Hohenstein ? Ersthlu. V kritickém okamžiku se však věnoval úpravě helmy, podle jiných si rovnal brýle...
Ani cejch smrti visící od této chvíle nad famózním strojem neodradil další zájemce o svezení. Přes ?špatnou pověst? byla Jawa nejrychlejším motocyklem v GP. Pro nadcházející Velkou cenu Brna chtěl nahradit Ivyho Jack Fyndley. Bohužel v pátečním tréninku havaroval a zlomil si klíční kost. Infarktový vývoj situace však gradoval v sobotu kdy si přišel vypůjčit Jawu další špičkový jezdec, Ital Silvio Grasseti. Na první pokus si vyjel čtvrtý čas a možnost v neděli jet s naší Jawou. Třetí místo v závodě bylo v dané situaci malým zázrakem. Po tomhle famózním nástupu nikdo v Jawě a vlastně ani v Československu nepochyboval o skvělé budoucnosti. V příštím závodě se mělo toto tušení potvrdit. Grassettii v Monze zajel naprosto fantasticky a propracoval se na vedoucí pozici. Bohužel si neodpustil naprosto neprofesionální chybu. Při náskoku 22 vteřin čtyři kola před koncem začal zdravit jásající Italy. Tahle parádička se mu vymstila a po vyjetí z trati ztratil první pozici! Smutné, ale i druhé místo v závodě GP bylo pro Jawu skvostné. Prvního a bohužel i posledního vítězství se čtyřválec dočkal v následujícím závodě. Velká cena Opatije se stala dějištěm triumfu Italského jezdce na Českém stroji. Naprosto suverénní vítězství navíce zpečetil nový traťový rekord 146,556 km/h. Pro další sezónu, tedy rok 1971, byl Ital jasnou volbou. Zástupci VVZ Jawa podepsali 18. listopadu 1969 smlouvu s Grassettim. Dostal k dispozici dva čtyřválcové stroje, mechanika a jednoho technika. Za svůj podpis dostal jako bonu ještě jednu soutěžní třistapadesátku. Začátek poslední sezóny se dokonale nevyvedl. Nedisciplinovaný Ital Grassetti si na soukromé Yamaze způsobil úraz a tak k prvnímu podniku nenastoupil. První start tak proběhl až na GP v Brně. Grasseti však havaroval v zaváděcím kole a k závodu znovu vůbec nenastoupil. Bídná sezóna gradovala v Monze, po nepřesvědčivém výkonu Jawa končí na šestém místě a připisuje si posledních šest bodů z mistrovství světa v historii?
Konec příběhu skvělého motocyklu tak není ani trochu optimistický. Zahubila jej agonie znárodněného průmyslu. Fantastický čtyřválec nebylo možné technologicky ani finančně zajistit tak, aby mohl opravdu předvést svůj potenciál. Je sice naivní domnívat se, že kdyby nedošlo k tragické nehodě a kdyby měl tento projekt i tu ?správnou? stranickou podporu, vyhrála by Jawa titul mistra světa. Přesto je to báječná představa...
Naposledy upravil: wusa (16.10.2007 14:33:14)
Tady je sám velký Mistr na několika fotečkách z Hořic :
To je ta legendární "roztržená" súza, kterou ztrestal s Dekánkem v Brně...
A ještě jednou...
Byl jsem malej smrkáč, ale zvuk týhle motorky se nedá nikdy zapomenout - to byl bombarďák
Poslední vystoupení Bohouše v Hořicích s pětistovkou Hondou v roce 1985 - celkově čtvrté místo
To Wusa: Moc pěkné!!! Moc!!! Ale ty takovej statistik bys neměl opisovat chyby, které naflákali do historie jiní jedinci!!!
V tom článku je chyb jako máku!
Jawa 350 byla nasazena již v roce 1967 - Assen?, ale určitě v Brně "objela" 4 kola v tréninku.
Tady sice nekvalitní fotka, ale rok 1967 trénink!
V roce 1968 jel dokonce půllitr!!! Takže Jawa zde má prakticky primát nasazení čtyřválcového dvoutaktu!!!
Na to se uplně zapomíná, podobnou konstrukci dotáhla k metám nejvyšším Suzuki, nikoli Yamaha! Ta měla čtyřvál ve 125 a 250 již v 1966!
A tady porovnejte obě fotky! Na čem vlastně vlasáč z Anglie jede na tom nešťastném Sachsenringu???
350 či 500???
Grassetti blbnul v Imole, nikoli v Monze!!! Atd...
Jak můžeš opsat, že to byl jedinej věnec v Brně??? Dáš sem krásný fota Mistra a na jeho věnce zapomeneš!!!
Honza
No já zase tak brilantní statistik nejsem. Motorky mě zajímají od mala a víc používám vlastní vzpomínky a postřehy. V tom článku (ten teda není můj) je určitě dost chyb, takový pamětník zase nejsem, nepamatuju si, že bych tenhle skvost kdy viděl naživo, ale já to sem dal hlavně kvůli těm mladším nadšencům, kteří to možná registrují tak nějak od Jardy Huleše.
V článku mimo jiné taky není zmíněný Zdeněk Bíma, což byl asi poslední (a dost možná jedinej spolu s Ivym), kdo se jí nebál. Taky se na ní pěkně pomlátil...
Pokud se týká Mistra, dovolil bych si oponovat. Bohouš na týhle Jawě žádný bedny v Brně neudělal. Pokud vím tak to bylo vždycky na číze, jednou ve 350 a podruhý na 500.
To všichni koukáte na tu přiblblou Ordinaci v růžový zahradě ?
Kdo to je ?
PS - Honzíku, očekávám další info o tý jawácký pile ! Fakt mě to zajímá. Takovejch motorek moc nejezdilo..... Na tý fotce od Larryho je prostě nádherná - nahá a sexy. Docela mi ten zvuk dvoutaktů chybí ...
Naposledy upravil: wusa (16.10.2007 20:02:14)
Tenhle kluk to má pořád stejnej kukuč, stačí se pořádně kouknout...
Ale proč tam máš tu šipku ?
Created by Ladislav Němec | Statistiky | Motoinzerce zdarma